Til dansklærere i overbygningen

02.02.21
I er måske ved at løbe tør for læsestof til eleverne, eller trænger generelt til tips til gode titler på eReolen.

Her følger anbefalinger til frilæsning, læsning i undervisningen og forslag til gruppearbejde med læsning.

Lidt praktisk info om lån på eReolen

Man skal bruge sit bibliotekslogin for at låne bøger på eReolen. Hvis eleverne ikke har et login, kan de evt. låne på deres forældres login. Hvis man har NemID kan man oprette et login på bibliotekets hjemmeside.

Nogle titler findes både som ebøger og lydbøger, og andre kun som det ene eller det andet.

Forslagene til gruppearbejdet har vi tilføjet her, fordi man jo desværre ikke kan låne hele klassesæt på eReolen, da hver titel har et begrænset antal udlån om måneden. Man kan måske være heldig at en lille gruppe kan låne den samme bog.

Forslag til ungdomsromaner

“Sniper” af Kasper Hoff. De fleste drenge på 12-15 år synes at denne bog er helt perfekt – den er kort, fuld af action og den 15-årige hovedperson får i starten af bogen en sniperriffel. Der er dog også dybde i den, den stiller nemlig spørgsmålet: ”Kan det være rigtigt at dræbe et andet menneske?”. Findes både som lyd- og ebog på eReolen.

    ”The hate you give” (Bogen er på dansk, den har bare en engelsk titel) af Angie Thomas er, med sit #blacklivesmatter-tema og hele beskrivelsen af den racebetingede sociale ulighed i USA, meget aktuel. Egner sig godt til oplæsning, fordi de autentiske og skarpe dialoger fylder meget i bogen. Findes både som lyd- og ebog på eReolen.

    ”North Dakota – dér starter vi forfra” af Jesper Nicolaj Christiansen. Igen en bog, der appellerer stærkt til drengene. Hovedpersonen Jonas på 16 år er god til at slås, og tjener penge på ”bare-knuckles-fights”, der er beskrevet detaljeret og nærmest filmisk. Samtidig har han problemer med sin stedfar og sin mor, og drømmer bare om at tjene penge nok til at rejse væk.
    Findes som ebog på eReolen.

    "Zam” af Jesper Wung Sung handler om en dreng, der zombie, men det er slet ikke en almindelig zombie-bog. I denne roman lever zombier side om side med almindelige mennesker, men som en undertrykt minoritet i samfundet. Oplagt analogi til hvordan flygtninge lever i Danmark.
    Findes som lydbog på eReolen.

    ”Exit Sugartown” af Martin Petersen giver i denne ungdomsroman en spændende og autentisk beskrivelse af hvorfor mennesker i Afrika (eller lignende lande) tager på den afsindigt risikable færd over Middelhavet. Selvom der sker meget i bogen, er der indimellem lange passager med beskrivelser, fx turen over Middelhavet, som man nok skal være en rimelig god læser for at komme igennem.
    Findes som ebog på eReolen.

    Forslag til novellesamlinger

    Forslag til læseaktiviteter i grupper egnet til onlineundervisning

    Guidet fælleslæsning
    Denne måde at arbejde med litteratur på i grupper bliver mere og mere udbredt både blandt uge og gamle. Når man laver guidet fælleslæsning er der en guide, der har valgt én eller flere korte tekster, fx en novelle og et digt med samme tema, som vedkommende selv har læst flere gange, og har opdelt i afsnit. Teksterne må meget gerne omhandle tematikker, som de fleste kan relatere til. Guiden læser op for gruppen, mens gruppen læser med (teksten kan evt. deles på en skærm). Ved udvalgte steder stopper guiden oplæsningen, og starter en samtale i gruppen ud fra det læste ved at stille meget åbne spørgsmål.

    Det centrale i guidet fælleslæsning er den individuelle og personlige oplevelse af det læste, så der skal stilles spørgsmål til associationer og tanker, og IKKE til klassiske analyseelementer som synsvinkel, personkarakteristik osv. Dvs. der er ikke rigtige eller forkerte svar. Når det fungerer allerbedst, bliver guiden overflødig.

    Studiekreds
    En anden god måde at gøre læsningen til en social proces, er at arbejde i studiekredse. Eleverne går i grupper af 3-4 om den samme bog, og aftaler fra gang til gang hvor meget de skal læse. Når de mødes, skiftes de til at have forskellige roller i samtalerne om det læste.

    Forslag til roller

    • Diskussions-leder: Din rolle er at formulere 4 tankevækkende spørgsmål til gruppemødet. Du skal lede diskussionen og notere din gruppes svar. Spørgsmålene skal være provokerende og debatskabende. Dine spørgsmål og diskussionsnoter skal afleveres efter hvert møde.
       
    • Begrebs-leder: Din rolle er at notere mindst 5 vigtige litterære begreber til gruppemødet. Du kan holde øje med ironi, humor, metaforer, symboler, konflikter, modsætninger og andre vigtige begreber. Find konkrete eksempler i teksten. Under mødet skal du præsentere begreber og eksempler for gruppen og lade din gruppe diskutere og stille spørgsmål. Dine begreber og eksempler skal afleveres efter hvert møde.
       
    • Kreativ-leder: Din rolle er at skabe et kreativt udtryk til hvert møde. Du kan tage udgangspunkt i en person, en begivenhed, en stemning, en scene eller noget andet, som er betydningsfuldt og relevant. Du kan være abstrakt eller konkret, men uanset hvad du vælger, skal du forklare dit værk til din gruppe. Et kreativt udtryk kan være tegning, maling, collage, skulptur eller andet. Du skal aflevere dit værk efter hvert møde, og jeg beder dig måske om at forklare det for mig.
       
    • Ord-leder: Din rolle er at samle mindst 5 svære ord fra teksten og præsentere dem på mødet. Du skal skrive ordet, en definition og et citat, hvor ordet indgår. Under mødet skal du forklare ordene for resten af gruppen. Sørg for, at din definition giver mening i konteksten her. Du skal aflevere dine ord og definitioner/citater efter hvert møde.

    Og de lidt lettere, mere klassiske roller

    • Giv et referat af det I har læst
    • Formulér 4 spørgsmål til handlingen eller hovedpersonen
    • Find 2 ting I kan diskutere 
    • Find 3 ord eller begreber, der var svære at forstå, og find sammen ud af hvad de betyder.