Ofte stillede spørgsmål om Covid-19 og bibliotekerne

14.01.20
Har du spørgsmål omkring Covid-19 og bibliotekerne? Find svaret her.

Til og med søndag den 7. februar 2021 er HvidovreBibliotekerne lukket for almindelig biblioteksbrug. Du kan stadig reservere materialer hjemmefra og hente dem på biblioteket.

  1. Hvordan kan jeg bruge biblioteket i lukkeperioden? 
    Du har mulighed for at bestille eller reservere materialer som normalt. Når de er fundet frem, vil du få en besked på samme måde, som du plejer, og du vil så kunne afhente materialerne på Hovedbiblioteket og på Avedøre Bibliotek og Kulturhus i hverdagene mellem kl. 10.00-12.00 og kl. 15.00-17.00. 
    På grund af svind er det ikke muligt at reservere film og spil i perioden med begrænset biblioteketsbrug. Det er teknisk muligt at reservere film og spil via app'en, men de bliver sorteret fra og vil ikke kunne hentes.
    Bibliotekerne har også mange digitale tilbud, som du kan benytte hjemmefra - og vi har ekstra antal lån på både eReolen og Filmstriben til og med februar 2021.
     
  2. Hvad med aflevering af materialer og gebyrer?
    Du behøver ikke at aflevere materialer i lukkeperioden. Når bibliotekerne åbner igen, vil det i en periode være muligt at aflevere materialer du har lånt hos os, uden at skulle betale gebyr.
    Hvis du stiller materialer til aflevering i Hovedbibliotekets forhal eller på Avedøre Bibliotek og Kulturhus, er det på eget ansvar.
     
  3. Kan jeg reservere materialer, mens I har lukket?
    Ja, du kan bestille materialer her på hjemmesiden, eller per telefon. Du kan ringe på telefon 3639 2020 mellem kl. 10.00-12.00 og 15.00-17.00 i hverdagene.
     
  4. Kan jeg bestille materialer på andre biblioteker til afhentning på HvidovreBibliotekerne?
    Ja, du kan bestille materialer fra nogle biblioteker til afhentning hos os. Det er ikke alle biblioteker, der giver mulighed for, at vi kan bestille ting hjem i lukkeperioden. Det er teknisk muligt at reservere film og spil fra andre biblioteker, men de bliver sorteret fra og vil ikke kunne hentes.
     
  5. Kan jeg afhente bestilte materialer, mens I holder lukket?
    Når du har modtaget besked om, at et materiale, du har bestilt, er klar til afhentning, vil du kunne hente det på biblioteket. Bibliotekerne holder åben for afhentning af reserveringer i hverdagene kl. 10.00-12.00 og igen kl. 15.00-17.00. 
    Vi samler ikke bestillinger sammen. De vil blive håndteret løbende. Du kan derfor godt opleve, at alle dine reserveringer ikke bliver opfyldt på samme tid. Hvis du har bestilt mange materialer, er det en god ide at huske at tage en pose med. 
    På grund af svind er det ikke muligt at reservere film og spil i perioden med begrænset biblioteketsbrug. Det er teknisk muligt at reservere film og spil via app'en, men de bliver sorteret fra og vil ikke kunne hentes.
     
  6. Kører I ud med bøger til bogtjeneste-brugere?
    Ja, Bogtjenesten bringer materialer ud til de borgere der er tilmeldt ordningen.
     
  7. Afholder i arrangementer og har de faste tilbud som IT-café, Værkstedet, Legestuer m.m. åbnet?
    Alle arrangementer og faste tilbud er aflyst i lukkeperioden. Online arrangementer og online udstillinger vil stadig bliver afholdt.
     
  8. Kan jeg selv lukke mig ind på biblioteket, når der er lukket?
    Det selvbetjente bibliotek holder også lukket til og med den 7. februar 2021.
     
  9. Laver I bogposer på samme måde som i foråret?
    Nej, vi laver ikke bogposer som i foråret. I stedet kan du selv reservere de materialer, du er interesseret i på vores hjemmeside eller per telefon 3639 2020. Telefonen er åben kl. 10.00-12.00 og 15.00-17.00 i hverdagene.
     
  10. Hvornår åbner I igen?
    Vi åbner igen mandag den 8. februar 2021. Følg med her på hjemmesiden og på vores Facebooksider.

Har du ikke fået svar på dit spørgsmål? Skriv til os på adressen hvbib@hvidovre.dk.

Siden opdateres efter de seneste anbefalinger fra sundhedsmyndighederne, retningslinjer udstukket af regeringen og Hvidovre Kommunes beredskab.

Tags