Ud fra den påstand at ordblinde tænker i tredimensionelle billeder i stedet for at tænke verbalt, viser forfatteren hvordan de ordblindes sanse- og forståelsesevner kan kobles sammen med sproget via en reetablering af kroppens kompetencer
Se hvor materialet er hjemme
Henter beholdningsoplysninger.
Detaljer om materialet
Type
Bog
Format
illustreret
Sprog
dansk
Emneord
Emnetal
37.77
Beskrivelse
Indhold: Ordblindhed/dysleksi ; Maria Summers kropsarbejde ; Bevægelse, kommunikation og koordination ; Når man tænker i billeder ; Cases ; Gestaltpædagogik ; Hvordan kan skolen tilgodese ordblinde børn?
ISBN
8777396278
Omfang
143 sider
Forlag
Hovedland
Målgruppe
fagligt niveauvoksenmaterialer
Anmeldelser
Folkeskolen, Årg. 120, nr. 1/2 (2003)
Folkeskolen, Årg. 120, nr. 1/2 (2003)Lektørudtalelse
Der er gennem de sidste 50 år forsket meget i årsagerne til ordblindhed, og der er udviklet mange metoder til at hjælpe disse mennesker til at mildne handicappet og leve med det. Forfatteren er social-, tale- og musikpædagog og har arbejdet med ordblinde gennem mange år. Hun tager udgangspunkt i en amerikaner, Ronald D. Davis, der ikke ser ordblindhed som en mangeltilstand. Han har derimod gennem mange års erfaring set, at disse mennesker har en usædvanlig evne. De tænker hurtigere end andre, og de tænker i tredimensionale billeder. Når man tænker i billeder, er metoderne til at nå skriftsproget bl.a. at modellere ordene, både betydningen af dem, men også selve bogstaverne. Bogen er en blanding af teori og en beskrivelse af forfatterens praksis. Også lyd- og motorisk træning er vigtige elementer i arbejdet. Til at illustrere metoderne er beskrevet en række cases. Bogen er spændende og nytænkende og er meget praktisk anvendelig med beskrivelse af konkrete øvelser. Målgruppen er primært alle, der arbejder indenfor det specialpædagogiske område, men også forældre til ordblinde børn vil have udbytte af bogen