TEMA: AI og kunstig intelligens
Alle snakker om AI og kunstig intelligens, men hvad er det egentlig for noget?
Af Mette Fairgrieve
Hvad er AI – kunstig intelligens?
AI – kunstig intelligens – er det, vi kalder det, når en computer tænker eller lærer lidt ligesom et menneske.
For eksempel når vi får computere eller maskiner til at lære af erfaringer, forstå sprog, genkende billeder eller tage beslutninger.
AI er ikke en rigtig hjerne, og den føler ikke noget – den er bare rigtig god til at regne og lære mønstre.
Hvorfor er AI blevet så god?
Da internettet begyndte at tage form og senere blev rigtig populært, skete der samtidig det, at vi begyndte at samle rigtig meget (som i virkelig meget!) data – fra hele verden og om alle mulige emner. Det er den data, udviklerne har brugt til at træne deres AI. Og jo hurtigere og bedre vores computere er blevet, jo hurtigere og bedre er AI’en også blevet.
Vi er nu nået dertil i udviklingen, at AI har adgang til så meget data og er blevet så hurtig, at den virker helt menneskelig – for eksempel når man snakker med den via ChatGPT eller Copilot, som er nogle af de største chatbots, der findes lige nu.
Forskellen på AI og chatbots
Men AI er mere end chatbots. Hvor AI for eksempel kan lære at spille skak og vinde over verdensmestre, så kan en chatbot forklare dig reglerne i skak og svare på dine spørgsmål om spillet.
Fordele og ulemper ved AI og chatbots
AI og chatbots har mange fordele, især fordi de er hurtige, kan arbejde døgnet rundt og lære af data.
AI bruges i alt fra sundhed og transport til undervisning, mens chatbots er gode til at give hurtige svar og hjælpe brugere online. Men der er også ulemper:
- AI mangler menneskelig forståelse og truer samtidig flere typer job, fx kontor-og administrativt arbejde og mange kreative jobs.
- Chatbots kan virke upersonlige og misforstå spørgsmål. Derfor er det vigtigt at bruge dem med omtanke og forstå, hvad de kan – og ikke kan.