Boganmeldelse: Percy Jackson og lyntyven

Boganmeldelse skrevet af praktikant Katrine Kjærby

Bogen foregår i nutiden og hovedpersonen er Percy Jackson, en 12-årig dreng der finder ud af at hans far er en græsk gud. Efter at være ankommet til Halvblodslejren, en lejr for halvguder ligesom ham, finder han ud af, at han er blevet anklaget for at have taget Zeus våben og bliver sendt ud efter at skaffe den tilbage. Percy, hans ven Grover og pigen Annabeth tager på en rejse for at finde den. De har kun ti dage. Mens er Percys mor også blevet kidnappet og han må finde en måde at få hende tilbage på. De møder forskellige kreaturer fra græsk mytologi f.eks. Medusa. De møder også dødsguden Hades, som kidnappede Percys mor.

Genre og mytologi

Genren er fantasy. Rick Riordan, der har skrevet bogen, skriver meget om guder fra forskellig mytologi. Historien om Percy Jackson og de græske guder er bare den første serie. Han har også skrevet om romerske, nordiske og egyptiske guder. Alle bøgerne foregår i det samme univers, og han er rigtig dygtig til at få det hele til at hænge sammen. Han er også rigtig god til at beskrive de personer, man møder i bogen. De virker rigtige. Personer man godt kunne kende eller møde i virkeligheden.

Hvad synes jeg

Jeg kan godt lide bogen, fordi jeg kan i forvejen godt lide mytologi og Rick Riordan integrerer mytologien ind i det moderne samfund på en rigtig god måde. Han får lavet en rigtig spændende bog om, hvordan det kunne være, hvis guder eksisterede i dag. Bogen er til tider humoristisk, men seriøs på de rigtige tidspunkter. Han får også lavet nogle plottwists jeg slet ikke så komme, men giver mening når jeg kigger tilbage. Jeg kan godt lide hovedpersonen. Percy er en dreng, der ikke kender noget til den verden han er blevet involveret i. Han får derfor rodet sig ind i mange farlige situationer, men klarer det altid. Han er også sjov og kommer indimellem med nogle rigtig morsomme bemærkninger.

Bogforside
07.02.20